Logitrans
Logitrans ønskede at skabe en fælles forståelse af bæredygtighed blandt medarbejderne og tydeliggøre, hvorfor ESG-indsatsen er afgørende for deres virksomhed. Det resulterede bl.a. i et 3-timers fysisk kursus i den grønne omstilling for medarbejderne i Ribe.
“Læring og vidensdeling er essentielt for at sikre, at virksomheden når de strategiske målsætninger inden for den grønne omstilling. Derfor valgte vi at række ud til SustainBusiness, og samarbejdet har været en yderst positiv oplevelse,” siger Inese Niedola, Sustainability Responsible.
Derudover ønskede Logitrans et dybdegående salgstræningsforløb for hele deres salgsafdeling, hvor målet var at integrere bæredygtighed i salgspraksis. Derfor blev der udviklet et specialtilpasset salgstræningsforløb med fokus på at imødekomme kundernes stigende krav til bæredygtighed.
“Det dybdegående salgstræningsforløb forbedrede vores indsigt i, hvad kunderne efterspørger, hvor de specifikke krav kommer fra, og hvordan vi kan styrke virksomhedens konkurrenceevne gennem den grønne omstilling. Workshoppen har øget vores viden og mod til at have en konstruktiv dialog med kunderne og samarbejdspartnerne om emner relateret til bæredygtighed og ESG.”
Uddannelsesforløbet bestod af to workshops, der tog udgangspunkt i Logitrans’ branche, eksisterende initiativer og bæredygtighed i en salgskontekst, samt hvordan salgsafdelingen kan realisere det kommercielle potentiale i arbejdet med bæredygtighed.
Sælgerne opnåede gennem uddannelsen:
– En fælles forståelse og et fælles sprog samt en større komfort i at arbejde med bæredygtighed.
– Indsigt i kundernes tanker om ESG, og hvordan branchen og virksomheden bliver påvirket af krav og forventninger fra interessenter.
– Viden og værktøjer til at tale med kunderne om bæredygtighed uden at greenwashe.
“De nye kompetencer, vi har opnået, understøtter aktivt vores rejse mod en mere bæredygtig virksomhed, og vi ser frem til at arbejde videre med det,” afslutter Inese Niedola.
JCN Bolig
JCN Bolig ønskede at udarbejde deres bæredygtighedsrapportering i overensstemmelse med CSRD-direktivet. Målet var at gennemføre deres første Dobbelt Væsentlighedsanalyse (DMA).
Løsningen for JCN Bolig bestod af en struktureret proces, hvor JCN Boligs interessenter, herunder medarbejdere, kunder og leverandører, blev inddraget. Her blev værdikæden og interessenterne kortlagt for at skabe et detaljeret overblik over virksomhedens nøgleaktiviteter og risici. Gennem workshops og interviews indsamlede vi data og indsigt fra interessenterne for at validere de vigtigste påvirkningsområder, risici og muligheder.
Derudover faciliterede vi træning og oplæg for ledelsen og nøglemedarbejdere, hvilket styrkede deres forståelse og kompetencer inden for DMA og ESG. Dette omfattede træning i, hvordan man udfører hvert trin i processen. Derved får JCN Bolig mulighed for at gentage væsentlighedsøvelsen for kommende rapporteringsår.
På baggrund af DMA’en har JCN Bolig en klar retning for, hvor deres strategiske indsatser bør være i deres fremtidige bæredygtighedsindsats. En tydelig governancestruktur er blevet etableret, så organisationen effektivt kan håndtere sit ansvar i henhold til CSRD og forblive compliant. Derudover modtog JCN Bolig rådgivning til udarbejdelsen af deres første ESG-rapport.
SBS Friction
SBS Friction ønskede at træffe strategiske beslutninger om deres emballagevalg med fokus på bæredygtighed. SustainBusiness hjalp dem med at gennemføre LCA-analyser og uddanne deres ledelse.
Løsningen involverede Life Cycle Assessments (LCA) af tre emballagetyper for at skabe et solidt datagrundlag. SustainBusiness afholdt også en skræddersyet workshop for 20 nøglemedarbejdere og ledere, der klædte dem på til at arbejde kommercielt med bæredygtighed og LCA’er. Formålet var at integrere bæredygtighed i SBS Frictions kunderejse og strategiske beslutninger.
Projektet har bidraget med Livcyklusvurderinger på tre emballagetyper, samt konkrete anbefalende strategier til SBS Friction. Dette har givet virksomheden en øget indsigt og forståelse for relevante emissionsfaktorer og hvordan der kan arbejdes med at reducere påvirkninger på klima og miljø.
Thomas Midtgaard-Jorgensen, Product & Marketing Manager hos SBS Friction, udtaler: “Vi er blevet klædt godt på til at forstå vores emballages miljøaftryk og kan nu træffe mere informerede beslutninger. SustainBusiness har gjort det komplekse håndterbart og givet os de nødvendige værktøjer til at arbejde strategisk med bæredygtighed.”
Læs mere om samarbejdet her: https://sustainbusiness.dk/kundecase-endnu-et-skridt-mod-en-ansvarlig-produktportefolje-hos-sbs-friction-kundecase/
Envases
Envases ønskede et skræddersyet salgstræningsforløb i bæredygtighed til 14 af deres medarbejdere. Målet var at integrere bæredygtighed i salgspraksis og imødekomme kundernes behov og forventninger.
Træningsforløbet blev tilpasset Envases’ eksisterende strategi, mål og interessenters behov. Der blev foretaget interviews med relevante medarbejdere, interessenter og kunder for at skræddersy indholdet.
Formålet med træningen var at gøre sælgerne fortrolige med at tale om bæredygtighed, forstå kundernes behov og præferencer, og kommunikere salgsbudskaber effektivt uden at greenwashe.
Envases opnåede en øget bevidsthed om bæredygtighed blandt sælgerne samt en forbedret evne til at håndtere kundernes bæredygtighedsbekymringer. Medarbejderne blev bedre rustet til at skabe meningsfulde dialoger om bæredygtighed og tilpasse salgsstrategierne efter kundernes individuelle behov og holdninger.
Unitas Rejser
Unitas Rejser ønskede at styrke deres ESG-indsats og opnå Travelife-certificering som en del af deres bæredygtighedsstrategi. De ønskede også at forbedre ESG-rapporteringen, især sociale nøgletal, for at imødekomme kundernes stigende krav. Forløbet havde til formål at give medarbejderne en dybere forståelse af FN’s verdensmål, Travelife og ESG, som blev integreret i den daglige drift.
SustainBusiness udviklede og gennemførte et tilpasset 1:1-kompetenceudviklingsforløb for Unitas Rejser, inddelt i tre moduler. Forløbet var baseret på en analyse af medarbejdernes eksisterende viden og forandringsparathed. Det inkluderede undervisning i bæredygtighedsagendaen, ESG-rapportering samt dataindsamling fra Unitas’ interessenter, herunder kunder og medarbejdere. Derudover blev der afholdt workshops, hvor medarbejderne lærte at kommunikere ESG-budskaber både internt og eksternt.
Klaus Boe Østergaard, COO hos Unitas Rejser, udtaler: “Vi har store ambitioner, så da beslutningen om certificering og ESG-rapport skulle indfries, var det oplagt, at vi skulle have ekstern assistance. Det var vigtig for os, at få alle medarbejdere med og derfor også at få skåret elefanten i små og overskuelige bider. Sustain Business var et oplagt valg og det har vi ikke fortrudt – de havde en god evne til at sætte sig ind i vores problemstillinger og vi følte os hørt uden at skulle passe ind i en standardløsning.”.
Unitas Rejser har siden offentliggjort deres første ESG-rapport og opnået Travelife-certificering: https://llk.dk/m41q74.
BENT BRANDT
BENT BRANDT ønskede at klæde sin organisation på til at arbejde kommercielt med bæredygtighed og eksekvere på virksomhedens bæredygtighedsstrategi. Særligt salgsorganisationen skulle klædes på til at rådgive kunderne omkring bæredygtighed.
Løsningen til BENT BRANDT bestod af et skræddersyet rådgivertræningsforløb til ca. 50 medarbejdere fra internt & eksternt salg samt marketing. Forinden salgstræningen modtog BENT BRANDT et foredrag til ledergruppen og alle medarbejdere. Dette foredrag havde til formål at engagere og motivere hele organisationen til at omfavne og implementere virksomhedens bæredygtighedsstrategi.
Som en integreret del af løsningen gennemførtes en grundig analyse af medarbejdernes forandringsparathed. Formålet med denne analyse var at opnå en dyb forståelse for medarbejdernes eksisterende viden, kompetencer, holdninger og adfærd i forhold til bæredygtighed. Resultaterne af analysen blev anvendt til at skræddersy træningsforløbet.
Læs mere om samarbejdet her: https://sustainbusiness.dk/kundecase-uddannelse-for-salgsorganisationen-i-bent-brandt/