Carlsberg og Bæredygtighed med Simon Boas Hoffmeyer

Bliv klogere på

Er du øl-elsker og bæredygtighedsentusiast, får du svar på de fleste spørgsmål, du måtte have om Carlsberg i dag. Vi kommer forbi hvor meget vand der bruges til at brygge øl, hvor meget genanvendt plast der er i flaskerne, hvordan man egentlig får indført et pantsystem i andre dele af verden og Snap Pack’en, som aldrig blev et hit i Danmark.

Bæredygtighedsansvarlig i Carlsberg-gruppen, Simon Boas Hoffmeyer, er gæst hos vært Steffen Max Høgh, og mens de nyder en alkoholfri øl, som Simon har taget med til Steffen, går de i dybden med mange vigtige emner omkring bæredygtighed i Carlsberg.

For eksempel kan du høre om deres bæredygtighedstrategi “Together towards zero and beyond”, som blandt andet handler om, at Carlsberg sigter mod netto nul-udledning i sin værdikæde og forsøger at få sin tilgang til returpantsystemer implementeret i alle de markeder, hvor de er til stede. De har gjort det i Skandinavien og i Baltikum og nu skal strategien i gang i Vesteuropa, Østeuropa og Asien.

”Vores målsætning er, at 90% af flasker og dåser skal indsamles, og det vil vi gerne få lært både konkurrenter, supermarkedskæder og lovgivere i de respektive lande/områder”, siger Simon Hoffmeyer. Dette gælder ikke kun Carlsbergs produkter men også på tværs af kategorierne – så øl, vand, sodavand og i nogle lande juiceprodukter skal kunne indsamles og genanvendes, hvis de sælges i de samme materialer.

Samtalen falder også på vand- kvalitet og tilgængelighed, da vand er fuldstændig afgørende for Carlsberg. Simon fortæller:

”Vi har et ønske om at være så vandeffektive som muligt, og globalt er Carlsberg nede på at bruge 2.5 liter vand pr. liter øl – men vores målsætning er 2.0. liter vand pr. liter øl. Til sammenligning kan Mikrobryggerier bruge mellem 6 og 12 liter vand pr. produceret liter øl, siger han.

Lyt med til en spændende, alkoholfri samtale, hvor Steffen og Simon også kommer forbi regenerativt landbrug, som Carlsberg vil fokusere på, EU’s ”udvidede producentansvar”, om den bedste brug af genanvendte materialer såsom fødevaregodkendt plastic fra PET-flasker til for eksempel legoklodser og endelig six-pack’en Snap Pack, som ikke blev et hit i Danmark.