Krisekommunikation med Thomas Mandrup

Bliv klogere på

Alle kan have behov for at håndtere krisekommunikation, for kriser kan opstå i alle typer af virksomheder. Også for dem, vi plejer at betegne som ”ordentlige” – dem der har integritet, procedurer og compliance. Så hvad gør du som virksomhed, hvis du pludselig befinder dig i en shitstorm af format?

Steffen Max Høgh har i dag besøg af Thomas Mandrup fra Publico Kommunikation. De to skal ud at holde foredrag sammen om krisekommunikation og dele viden ud om emnet. Det er nemlig ret afgørende at være forberedt på en eventuel krisesituation, hvilket dagens episode giver glimrende eksempler på.

For eksempel kan man sagtens være en ”god” virksomhed, som kommer til at lave dårlig krisekommunikation. Og som case fortæller Steffen om en kunde, der pludselig fik en vis legemsdel på komedie, da en underleverandør havde snydt på vægtskålen og undladt at fortælle om underbetalte migrantarbejdere.

”Den case er jo et fremragende eksempel på, at det meste af den krisekommunikation, vi har at gøre med i dag, egentlig handler om ”gode virksomheder”. Vi forestiller os måske, at krisekommunikationsfeltet er alle dem fra ”Den Sorte Svane”, som er rockerrelateret, og har lavet fiksfakserier og fakturafabrikker etc. Men min tilgang til krisekommunikation, og de fleste af dem, vi møder i vores job, er jo egentlig gode virksomheder, som nogle gange kommer til at lave dårlig krisekommunikation, hvis de ikke tænker sig godt om”, fortæller Thomas Mandrup.

En hel del af krisekommunikation handler om at forstå spillets regler. Og den del kan man som virksomhedsejer godt træne og lære at mestre. Samtidig kan man skærpe sine budskaber på en måde, så de kan forstås.  

”I Publico hjælper vi med framingen omkring den historie, der skal ud og vi træner også det at stå med et kamera foran sig og simpelthen lave interviewsituationen som et lille rollespil, som vi spiller igennem”, slutter Thomas Mandrup.

Træningen er en del af det arbejde, Steffen Max Høgh og Sustain Business hjælper sine kunder med at forstå, når det gælder alle aspekter af bæredygtighed – også krisekommunikation.

Så hvad gør du som virksomhed, hvis du pludselig befinder dig i en shitstorm af format? Kan du undgå det eller i det mindste forberede dig godt? Lyt med og bliv klogere.

Du kan høre om:

  • At mange af spillereglerne, vi kender fra branding, er vendt om, når det gælder krisekommunikation
  • At man ofte skal reagere enormt hurtigt, måske uden at have fuld viden
  • At man ikke altid kan være helt strategisk, fordi man ikke ved, hvad modstanderen eller modparten sidder med af viden
  • Om et begreb i krisekommunikationen, man kalder “the bad drip”
  • Om Nordic Waste-sagen og hvorfor det gik så galt
  • At en hel del krisekommunikation også handler om at forstå spillets regler
  • Forskellen mellem krisehåndtering internt og eksternt
  • Om præventivt kriseberedskab – ligesom når man laver en fysisk evakueringsplan for hvis en bygning brænder