SustainBusiness indgår partnerskab med Danmarks 9. største revisionshus

SustainBusiness sælger en ejerandel til rådgivnings- og revisionsselskabet Martinsen for at udvide og styrke vores fælles værditilbud inden for bæredygtighed og revision.

Foto: fra venstre Steffen Max Høgh (stifter af SustainBusiness), René K. E. Sørensen (adm. direktør i Martinsen), Lene Brødsgaard (statsautoriseret revisor og partner i Martinsen) og Jens Vogel (stifter af SustainBusiness). Foto: Lasse Lagoni
Sustainbusiness

ESG-regnskabet smelter i stigende grad sammen med det finansielle regnskab. Det stiller ikke kun nye krav til virksomheder, men også til revisionshuse og ikke mindst os som ESG-rådgivere.

Formålet er at give vores kunder nemmere adgang til at få løst bæredygtighedsopgaver af regnskabsmæssig karakter og samtidig gøre det nemmere for Martinsens kunder at få rådgivning inden for ESG og bæredygtighed.

”Med den fremtid, vi kigger ind i, er det utænkeligt, at revisionsselskaber kun skal forholde sig til de finansielle aspekter af virksomheders regnskaber. Fremover skal de også kunne knække klimaregnskaber og rådgive kunderne mere strategisk inden for ESG, nøjagtigt som de gør med det finansielle regnskab. Det kræver en langt dybere indsigt i bæredygtighed, og det er især her, vores partnerskab går op i en højere enhed.”

”Ved at gå sammen med Martinsen udfylder vi et hul i markedet med en ny og mere ambitiøs tilgang til at skabe synergi mellem revision og bæredygtighed. Uanset om man blot ønsker at leve op til ESG-kravene eller vil løfte sin bæredygtighedsstrategi til næste niveau,” siger vores direktør og medstifter Steffen Max Høgh.

Et ambitiøst partnerskab, der bygger på tillid og kompetencer

Steffen Max Høgh og Jens Svinth Vogel fortsætter som direktører i SustainBusiness, mens bestyrelsen udvides med adm. direktør i Martinsen, René K. E. Sørensen.

Det nye partnerskab understøtter vores mission om at skabe en fremtid, hvor bæredygtighed kan betale sig, og ved at få Martinsen ombord får vi en professionalisering af ejerkredsen og en ekstra aktionær, som kan bidrage til at udvikle SustainBusiness yderligere.

Steffen Max Høgh

Om valget af SustainBusiness som partner udtaler Martinsen, at kompetencer og tillid har været afgørende.

“Vi køber os ind i SustainBusiness, fordi vi tager udviklingen inden for bæredygtighed alvorligt. Derfor forsøger vi ikke at bygge forretningsbenet op fra bunden selv, men henter nogle af de tunge specialister ind, som allerede er længst fremme på området. Vi har valgt en partner, som jeg har dyb tillid til, er den helt rette for os og vores kunder,” siger René K. E. Sørensen, Martinsen.

En ny virkelighed for små og mellemstore virksomheder

Adskillige SMV’er rammes allerede indirekte af det nye EU-direktiv CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), der trådte i kraft i januar, særligt hvis de samarbejder med større virksomheder, som skal rapportere for hele forsyningskæden.

Da Martinsen især beskæftiger sig med SMV’er, er det derfor heller ikke tilfældigt, at vores partnerskab indgås netop nu.

”Mange SMV’er aner ikke, hvor de skal starte eller slutte for at følge med de stigende krav på bæredygtighedsområdet. De har ikke ressourcerne til at ansætte specialister internt, og derfor er det svært for dem at rykke. Vi vil gerne kunne klæde dem på med, hvilke krav der rammer dem, hvor de skal starte, og hvad de skal gøre,” siger René K. E. Sørensen, adm. direktør i Martinsen og tilføjer:

”Andre har store ambitioner og efterspørger rådgivning og uddannelse i, hvordan de proaktivt kan udvikle deres forretning og tjene penge på at tage et socialt og miljømæssigt ansvar. Derfor skal vi ikke kun lave klimaregnskaber men også kunne give helhedsrådgivning, hvor vi rent faktisk hjælper virksomhederne med at skabe en bæredygtig bundlinje.”

Vores medstifter og direktør Steffen Max Høgh bekræfter, at særligt SMV’erne kan få gavn af det tværfaglige partnerskab:

”Mange store virksomheder har SMV’er som underleverandører, og det skaber et lukket økosystem, hvor stort set alle selskaber påvirkes af de nye EU-krav enten direkte eller indirekte. Det presser især dem, der ikke har musklerne til selv at håndtere kravene, men som stadig er nødt til at reagere hurtigt for at forblive konkurrencedygtige,” siger han og tilføjer:

”Ved at gå sammen med Martinsen håber vi at kunne hjælpe flere SMV’er med at håndtere den udfordring mere effektivt. Desuden vil vi gerne hjælpe dem med at tage de langsigtede briller på og blive bedre til at udnytte de kommercielle muligheder, som CSRD også giver, og dermed gøre bæredygtighed til en god forretning.”


Hvem er Martinsen Rådgivning & Revision?

Martinsen er et rådgivnings- og revisionsfirma, der hjælper virksomheder med revision og regnskab samt rådgivning i forretningsudvikling og vækst.

Martinsen er i dag Danmarks 9. største revisionshus med 280 medarbejdere. De har kontorer i 10 byer, henholdsvis Esbjerg, Grindsted, Kolding, København, Odder, Skjern, Tørring, Vejen, Aarhus og ikke mindst Vejle, hvor selskabet blev stiftet i år 1940 af Henry Martinsen.

Du kan læse mere på www.martinsen.dk

Vi står klar til at hjælpe

Vil du høre mere om, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med bæredygtighedsrapportering- og strategi?