Sådan får vi flere med på den grønne omstilling

Bliv klogere på

Hvordan kan vi redde planeten, når et stort flertal ikke ændrer adfærd i en mere bæredygtig retning? Sociale tippepunkter kan være svaret på at skabe mere opbakning til grøn omstilling og konkret handling, både globalt såvel som i den enkelte virksomhed. 

Med til at forklare begrebet ’sociale tippepunkter’ er en tilbagevendende gæst i Bæredygtig Business, nemlig Rune Baastrup, der er direktør i den erhvervsdrivende fond DemocracyX. Sociale tippepunkter er det der sker, når små forandringer i et system fører til store markante, pludselige og nogle gange uafvendelige transformationer. Et godt eksempel på et positivt socialt tippepunkt er at mange mennesker engang røg, i busser, tog og fly, på restauranter, på lærerværelset og sågar på hospitalerne. Men kombinationen af små ændringer i kulturelle og sociale normer og modige politikere, der indførte rygeloven, førte til at vi i dag nærmest ikke kan forstå at rygning var accepteret, som det var.

Lige nu er vi et lignende sted, hvor det mange steder er normen ikke at værdsætte naturen og miljøet i praksis, og hvor samtalen om, at vi skal ændre vores vaner, kan være svær. Du har måske haft en ven eller et familiemedlem, som du har vanskeligt ved at tale med, fordi I står alt for langt fra hinanden. Det kunne være om politik, kødforbrug, flyrejser eller generelt forbrug. Hvordan kan man blive bedre til at tale om svære emner og dermed måske finde løsninger, som flere bakker op om?

Rune Baastrup peger på, at forskningen i sociale tippepunkter viser, hvordan vi skal påvirke folks holdninger uden at trække tingene ned over hovedet på dem. Det kræver bl.a. at folk aktivt selv er med til at forme, hvordan det skal være, ellers går de imod. Noget andet er at sætte sig ind i andres tankegange: 

Der vil komme flere ekstremhændelser med både storme, tørke og vand foroven og nedefra. Noget af det vigtigste man kan gøre, hvis man er ”grøn i sjælen” er at holde sin kæft og lytte lidt mere og lytte til ”musikken bag ordene”. Prøve at sætte sig ind i, hvilke behov, følelser og erfaringer, der træder frem bag den polarisering, som vores samfund er så præget af i dag. Og tænke over de steder og ”værdibroer” hvor vi kan finde hinanden En masse mennesker og virksomheder er truet, og ikke kun i de kystnære områder

– Rune Baastrup

Han mener også, at ændring af vaner skal sprede sig nedefra via såkaldte innovatører og nicheaktører, f.eks. dem der går forrest på en arbejdsplads. Når en ny og grønnere idé modnes, vil flere og flere have det, det kaldes ”positive feedback-loops”. Gode eksempler på dette tæller f.eks. elbilernes indtog, og kantiner, der laver lækker grøn mad, som medarbejderne spiser med glæde.

Men er vi ikke i den nuværende situation, fordi vi mangler nogle politikere, der skaber rammerne for, at økosystemerne blomstrer, spørger Steffen Max Høgh. Rune Baastrup er enig. 

Politikerne har en nøglerolle, men for at lave ændringer er det en forudsætning, at de har det demokratiske mandat. Og borgerne skal være med på at drive det, hvilket de også gerne vil. Måling på måling, også dem vi selv laver, viser meget tydeligt, at klimakrisen stadig er en dybtfølt bekymring for mange mennesker. Vi mangler at modne forandringerne i synlige handlinger og borgerne skal være med til at drive omstillingen

Rune Baastrup

I denne episode af Bæredygtig Business taler Rune Baastrup og Steffen Max Høgh også om populisme, om at tage ”den lette holdning” (f.eks. at grøn energi er et onde) og om ”deltagereffekten” (menneskers syn på emner ændrer sig afhængig af om vi selv har bidraget). Endelig berører Rune og Steffen hvordan man med afsæt i en analyse, der inddeler danskere i seks forskellige værdisegmenter, at man kan blive bedre til at kommunikere til flere værdisegmenter og dermed sikre at flere kan se sig selv i den grønne omstilling og har lyst til at bidrage. 

Det er nemlig menneskers værdier og følelser, der er afgørende at arbejde med, hvis man skal realisere de sociale tippepunkter mod et bæredygtigt samfund. 

Lyt også til