Er design og cirkulære modeller løsningen? 

Bliv klogere på

Når nogen siger ”design”, tænker man formentlig på møbler, tøj eller indretning. Men man kan også designe processer, services, systemer og forretningsmodeller. Derfor spiller design en betydelig rolle i både cirkulær økonomi og bæredygtighed. 

Det ved Julie Hjort, som er vicedirektør i Dansk Design Center (DDC) og medforfatter til bogen ”Navigating Societal Change through Design”, en masse om. I Dansk Design Center arbejder de med at fremme brugen af design, så man kan bruge det til at drive den bæredygtige omstilling og skabe konkurrencekraft. 

Julie Hjort er gæst hos Steffen Max Høgh i podcasten Bæredygtig Business til en grundig samtale om, hvorfor design er vigtig for at drive den cirkulær økonomi hos danske virksomheder, især SMV’erne. Design kan nemlig rigtig mange ting, hvis det bliver gennemtænkt fra starten; styrke konkurrencekraft, forlænge forbrugsfasen hos forbrugerne og give forbrugerne en emotionel relation til produkter, så de får lyst til at reparere og beholde produkterne længe. Når vi taler om konkurrencekraft viser en undersøgelse fra DDC og Dansk Industri, at 9 ud af 10 danske virksomheder, der bruger design, også kan se, hvordan det hjælper dem til at skabe konkurrencekraft. 

Og når det gælder forbrugsfasen af et produkt, siger Julie Hjort: “Jo længere forbrugsfasen kan blive i forhold til den cirkulære økonomi, jo bedre for produktet og jo bedre i forhold til, hvordan vi bruger vores materialer.

Men er det ikke dårligt for økonomien at produkterne lever længst muligt, spørger Steffen Max Høgh? Julie Hjort siger, at der ligger en opgave i at kunne kapitalisere på et produkts livscyklus: 

Vi skal have et kæmpe skift, så virksomheder og organisationer designer efter forlænget levetid og ikke det modsatte: at produkterne går i stykker efter en vis tid

siger hun.

I episoden drøfter Steffen og Julie både design og cirkulær økonomi generelt. For er cirkulær økonomi ikke svært at måle og dokumentere? Det er Julie Hjort enig i og siger:

Cirkulære løsninger skal reelt være tænkt ind i et cirkulært system. Virksomheder kan ikke påstå, at de har skabt et cirkulært produkt, det skal tænkes ind i hele forsynings- og værdikæden

Og hvordan får man så tænkt cirkulær økonomi ind i det hele, spørger Steffen Max Høgh?

Det er komplekst, men det kan lade sig gøre. Fremover kommer data til at spille en stor rolle i dette

slutter Julie Hjort

I episoden kommer Steffen Max Høgh og Julie Hjort også ind på ”emotionel holdbarhed”, som er relationen mellem produktet og brugeren. De tager også fat på tre greb, der kan hjælpe med at lave om på menneskelig adfærd ved hjælp af bedre adfærdsdesign: 

  • Skabe en emotionel appel med et produkt/en løsning
  • Give positive, sociale incitamenter – f.eks. ”9 ud af 10 affaldssorterer – gør du også?”
  • ”Choice architecture” (på dansk ”valgarkitektur”) som er hvordan man bygger løsninger, der er nemmere, mere simple og gør det nemt for brugeren at vælge det rigtige.

Læs også