IDG’erne er gode for SMV’erne

Bliv klogere på

Når kriserne står i kø, kan det svække vores evne til at handle. Men der er hjælp at hente i et ”IDG-Dialogkit”, som dagens to gæster har udviklet for at hjælpe ledere med at fremme den indre bæredygtighed hos medarbejderne.

IDG’erne står for Inner Development Goals og bliver også kaldt ”de indre bæredygtighedsmål”. Dialogkittet er udviklet for at hjælpe ledelsen i SMV’erne til at have samtaler om udvikling – også af de indre kvaliteter, som der er brug for, for at styrke og sikre et bæredygtigt liv i en bæredygtig verden.

Men hvorfor er det nødvendigt? Udviklingskonsulent Caroline Ahlgren Tøttrup og ledelsesudviklingskonsulent Eva Damsgaard mener, at der er mange gode grunde til at ledelsen skal tage IDG’erne til sig.

For det første fordi ledelsen har en vigtig rolle i at få medarbejderne med på opgaven om at gøre verden et bedre sted og med dialogkittet kan en leder skabe rammen om en god organisation, som kan bruge de superkræfter, vi mennesker har.

Men Caroline og Eva tror også at virksomheder, der arbejder med IDG’erne, kan opnå en fordel, når de skal tiltrække unge medarbejdere:

Vi tror de unge kommer til at spørge deres fremtidige arbejdspladser, hvordan man arbejder med IDG’erne. Inner Development Goals kan blive en faktor, når de unge skal vælge arbejdsplads, siger Caroline og Eva.

Der er 23 IDG’er og fem overordnede kategorier som peger på vores indre udviklingsmål: være, tænke, relatere, samarbejde og handle. Dialogkittet kan hjælpe ledere med at skabe rammen for samtalen om udvikling af disse kategorier. Ligesom det kan åbne øjnene for hvordan du som leder skal spidse ørerne på en særlig måde. Du skal nemlig ikke lytte for at “vinde” eller “fixe”, men lytte for at “lære”.

Du kan høre om:

  • At SMV’ernes ledelse kan bruge Dialogkittet til at skabe rammen om en god organisation, som kan bruge de superkræfter, vi mennesker har
  • At virksomheder, der arbejder med IDG’erne, kan få en fordel, når de skal tiltrække unge medarbejdere
  • At der er 23 IDG’er og fem overordnede kategorier som peger på vores kompetencer til at: Være, tænke, relatere, samarbejde og handle
  • At stressede ledere er med til at stresse medarbejderne
  • At man kan lytte til andre på forskellige måder – for at vinde, fixe eller udvikle – det sidste er i fokus, når det handler om IDG’erne