Bliv klogere på
Cirkulær emballage og upstream innovation med Anette Sartvin Lendal
Vi er nødt til at tage et opgør med engangsemballage. Både for at redde planeten men også fordi, der er et stort forretningspotentiale i at gentænke emballage, produkter og forretningsmodeller mod en cirkulær økonomi siger en ekspert, Annette Sartvin Lendal, i dagens episode, hvor hun taler om fremtidens emballage med vært Steffen Max Høgh. Der er nemlig penge i at udvikle nye, kloge løsninger, der minimerer eller helt fjerner behovet for engangsemballage.
Annette Sartvin Lendal, er Co-Founder og Circular Economy Expert i Lab21st, et konsulenthus, der arbejder med cirkulær økonomi. Og så er hun medforfatter til bogen “Upstream Innovation – A guide to packaging solutions” fra Ellen MacArthur Foundation, hvor hun også har arbejdet. Upstream Innovation er et begreb, der handler om at spore problemet til kerneårsagen og så håndtere det dér.
Du kan blandt andet høre om:
• EU’s nye regler om udvidet producentansvar, der træder i kraft senest i 2025, og som vil medføre en afgift for at få engangsemballage bortskaffet
• Hvad forskellen er på genbrug og genanvendelse
• At Customization, altså individuelle løsninger, hvor kunden kan sætte sit eget præg på et produkt, kan åbne nye muligheder og samtidig være med til at løse affaldsproblemet.
• Annettes mange gode eksempler på nye idéer og opfindelser fra forskellige virksomheder:
o Apeel, som har opfundet en spiselig film, der f.eks. kan bruges til agurker og avocadoer i stedet for plastik
o Algramo, som vil hjælpe forbrugerne til at gentænke indkøb og emballage via en app og smarte refill systemer
o Abel & Cole, (Nu Getdizzie) et engelsk online supermarked, som leverer varer i bøtter de tager retur til vask og genbrug
o LimeLoop der laver genbrugsemballage med en chip i til e-handel
o CocaCola, udskældt brand som rent faktisk har gjort noget meget fornuftigt i Latinamerika men et standardiseret design for en genbrugsflaske
• Hvordan man som virksomhed griber processen an og kommer i gang med at innovere og gentænke sine produkter, emballage og forretningsmodel.
Nævnt i episoden:
• Ellen MacArthur Foundation: ellenmacarthurfoundation.org/
• “Upstream Innovation – A guide to packaging solutions” (Whitepaper) emf.thirdlight.com/link/agyt3es34k…a/@/preview/1?o
• Om det udvidede producentansvar (Miljøministeriets artikel) mst.dk/affald-jord/affald/pr…-og-oprydningsansvar/
• Apeel: www.apeel.com/
• Algramo: algramo.com/en/
• Abel & Cole: www.abelandcole.co.uk/ /Getdizzie: getdizzie.com/shop
• LimeLoop: thelimeloop.com/
• Coca-Colas “Universal Bottle”: ellenmacarthurfoundation.org/circular-e…sal-bottle
• Lab21st: www.lab21st.com/
• Walmart: www.walmart.com/
• ASDA refill pilot (previously part of Walmart): corporate.asda.com/newsroom/2022/1…-cheaper-prices
• Waitrose Unpacked: www.waitrose.com/ecom/content/sus…ng%20up%20liquid.
• Unilever Reuse, Refill, Rethink: www.unilever.com/news/news-search…reuse-continues/