Bliv klogere på
Emotionel levetid med Peter Byrial Jensen
Fremtidens og nutidens produktdesignere kan godt spidse ører nu, for i dag skal vi tale om, hvad det er der gør, at vi forbrugere har lyst til at beholde de ting, vi køber, i stedet for at skille os af med dem og købe nyt. Der er især fem parametre, der forlænger den såkaldte ”emotionelle levetid”, og det har dagens gæst skrevet en PhD om.
Peter Byrial Jensen har en baggrund som industriel designer og ingeniør. Hans PhD kaldet ”Designed to Last” handler om bæredygtige forretningsmodeller og om produktlevetider. Og ikke blot har han fundet ud af hvilke parametre, der forlængere den emotionelle levetid – han giver også gode råd til virksomheder om, hvordan de designer fremtidens produkter, så vi forbrugere beholder dem.
Du kan høre om:
• At ”Emotionel levetid” handler om, hvor længe vi har lyst til at beholde tingene og hvor længe vi er knyttet til produkterne
• De fem parametre, der kan forlænge produkters emotionelle levetid, nemlig pris, minder, nostalgi, komfort og personlighed
• Eksempler på virksomheder, der har tænkt forlænget produktlevetid ind i både design, kommunikation og markedsføring
• At en virksomhed i fremtiden måske kan køre med tre faste produkter, der ser ud som de altid har gjort, men hvor ”indmaden” er opdateret
Nævnt i episoden:
• Peter Byrial Jensen: www.aau.dk/phd-defence-by-pete…yrial-jensen-e71001
• Dilling: dk.dilling.com/
• Den japanske tradition Kintsugi: bobedre.dk/indretning/inspirat…-og-baeredygtig-vis