Bliv klogere på

38 mærker du kan stole på

Vi hører ofte, at mærker og certificeringer er en jungle at finde rundt i. Men i virkeligheden er der kun 38 certificerede mærker, du behøver lære at kende som forbruger, fordi du kan stole på dem. De 38 mærker er analyseret og gennemgået i bogen: ”Op på mærkerne – din guide til certificerede mærker og venligaktivisme”.

I dag har Steffen Max Høgh den ene af forfatterne i studiet, Lars Ludvigsen fra LETZCERTI, og desuden medvirker Helle Rex fra STEP, som har analyseret sig frem til at definere de fire bæredygtighedstyper, der også bliver gengivet i bogen.

Du kan høre om:
• De fire områder, mærkerne er inddelt i: Klima, Miljø, Sundhed og Sociale forhold
• At vi ikke kan få alle fire ting i ét mærke, men at ét produkt godt kan have flere mærker
• At mærker og certificeringer pr. definition er ”foran lovgivningen” og skubber markedet i den rigtige retning
• Om STEPs årlige forbrugeranalyse, som inddeler danskerne i fire stereotyper: Modstanderne (udgør 17%), tvivlerne (udgør 34%), hverdagsaktivisterne (udgør 30%) og meningsdannerne (udgør 19%).
• Om Butterfly-Modellen og dens fire vinger: Transparens, Interessenter, Relevans og Certificering & kontrol

Nævnt i episoden:
• Lars Ludvigsen fra LETSZERTI, der rådgiver virksomheder og forbrugere om certificerede mærker og bæredygtig kommunikation: www.linkedin.com/in/lars-ludvigsen-0776b75/
• Helle Rex, Sustainability Manager I kommunikationskollektivet STEP: www.linkedin.com/in/helle-rex/
• Bogen ”Op på mærkerne” som Lars Ludvigsen har skrevet sammen med Jakob Zeuthen, Kasper Nesager og Susanne Hacke: www.letzcerti.com/books/op-pa-maer…venligaktivisme/
• Bogen “Mærk din forretning”, som Lars Ludvigsen har skrevet sammen med Jakob Zeuthen www.letzcerti.com/books/maerk-din-forretning/
• Forbrugeranalysen fra STEP, som omfatter 1000 respondenter www.theunicorn.dk/reports/forbrugeranalyse/

Nysgerrig på bæredygtighedsstrategi, praktik og implementering?