Mød forfatterne bag REKLAMEMAGT
Bliv klogere på
Hvad er REKLAMEMAGT? Udover at være titlen på en nyligt udgivet bog, er det også ”at have kontrol over samfundets retning gennem brug af reklamer”. Mød de to forfattere bag bogen her.
Hvem der har magten til at påvirke den offentlige mening er altafgørende for tempoet i den grønne omstilling. I den seneste podcast episode af Bæredygtig Business sætter Steffen Max Høgh spot på en industri, hvis magt hidtil har været noget underbelyst – reklamebranchen.
Episodens gæster er Esther Michelsen Kjeldahl, filosof, forfatter og foredragsholder, og Ariel Storm Lokzinsky, engagementsleder i NGO’en Klimabevægelsen i Danmark. De fortæller om deres bevæggrunde for at skrive bogen REKLAMEMAGT, hvor stor magt reklamebranchen har og hvordan branchen opererer, for eksempel ved at fabrikere efterspørgsel, ved vildledning og ved psykologisk manipulation.
Bogen, som netop er udkommet i andet oplag, har selvsagt resulteret i en masse både positive og negative reaktioner, som du også kan høre om i interviewet.
Men hvorfor denne bog, spørger Steffen Max Høgh. Ariel Storm Lokzinsky svarer:
Bogen udspringer af, at når vi har været med til at lave en kampagne, hvor vi har opfordret danskerne til at spise mindre kød, er vi kort efter blevet mødt af en massiv kampagne med budskaber om det modsatte. Det viser sig, når vi går ud i det offentlige rum, og ser, at Danish Crown har brugt 7 mio. kroner på en kampagne, der siger det stik modsatte af vores kampagne – at folk skal spise mere kød. Det er reklamemagt, og det er lidt svært at hamle op med
– siger han
Steffen Max Høgh spørger derpå ind til hvad løsningerne på reklamemagt kunne være – her har Esther Michelsen Kjeldahl en klar opfordring til politikerne:
Vi vil gerne skabe politisk opmærksomhed og få indført lovgivning mod reklamer for de mest klima- og miljøskadelige varer. Og måske behøver vi ikke engang ændre loven, men blot tolke den anderledes: I reklamebekendtgørelsen står der f.eks., at man ikke må reklamere på måder, der fører til miljø- eller sundhedsskadelig adfærd. Og det er interessant, for det gør jo netop reklamer, der øger afbrænding af fossile brændsler
– siger Esther Michelsen Kjeldahl
Lyt med til en spændende samtale om begrebet reklamemagt og hvordan de mest klima- og miljøskadelige virksomheder bruger reklamer til at sabotere samfundets mulighed for at bremse klimakrisen og respektere planetens grænser.