Amaroq Glamping styrker sin forretning med fokus på cirkulær økonomi og bæredygtighed
Et ønske om at blive klogere på bæredygtighed
For Amaroq Glamping udsprang arbejdet med cirkulær økonomi og bæredygtighed af et oprigtigt ønske om at blive klogere. Virksomheden ønskede at forstå, hvordan deres ressourcer bliver brugt, og hvordan de bedst muligt kan udnyttes i et mere bæredygtigt perspektiv.
Vi ønsker at betragte vores virksomhed gennem bæredygtige briller – at få et klare billede af, hvordan vi bruger vores ressourcer, og hvordan vi kan udnytte dem bedst muligt,
– beskriver Jane Dalsgaard, projektansvarlig hos Amaroq Glamping.
Samtidig var det et strategisk skridt: kunderne bliver mere bevidste, og nye EU-krav presser branchen i en grønnere retning. Selvom nogle af disse krav blev udskudt, blev det tydeligt for Amaroq Glamping, at tiden var inde til at tage ejerskab over den grønne omstilling.
Et samarbejde baseret på kemi og faglighed
Da Amaroq Glamping skulle finde en samarbejdspartner til at sætte struktur på bæredygtighedsarbejdet, faldt valget på SustainBusiness.
På vores første møde fik vi hurtigt fornemmelsen af, at de havde sat sig grundigt ind i vores produkter og forstod, hvad vi står for. De havde både idéerne, viden og en ægte interesse for vores virksomhed,
– fortæller Jane.
Valget af SustainBusiness blev ikke kun truffet på baggrund af fagligheden, men også den personlige kemi. For Amaroq Glamping handlede det om at finde en samarbejdspartner, der forstod deres værdier og så vigtigheden i, at autenticitet og troværdighed skal kunne dokumenteres med data.
Workshops, refleksion og handleplan
Gennem en række workshops fik Amaroq Glamping styr på både fokus og retning. Processen hjalp dem med at se virksomheden i et nyt lys og stille de spørgsmål, som den travle hverdag normalt ikke giver plads til.
De stillede de rigtige spørgsmål, som fik os til at reflektere på andet måde- som vi ikke får afsat tid til i vores hverdag og bidrog med viden som vi ikke selv havde til at nuancere og forstå processerne.
Samarbejdet resulterede i en konkret handleplan med kategoriserede tiltag og en tidslinje, der gør det tydeligt, hvor de skal sætte ind først. Handleplanen fungerer som et praktisk redskab, der sikrer, at arbejdet med cirkulære tiltag fortsætter, også efter samarbejdet med konsulenterne er afsluttet.
Fra indsigt til forretning
De nye indsigter har ikke kun givet Amaroq Glamping et grønnere fokus, de har også styrket forretningen.
Vi tænker, at de ting vi implementerer helt sikkert vil betyde noget for en del af vores kunder, hvor bæredygtighed og cirkulære tiltag har betydning. Forhåbentligt kan vi skille os ud fra vores konkurrenter og tiltrække bevidste kunder.
Derudover spiller arbejdet med bæredygtighed også en vigtig værdimæssig rolle for teamet bag Amaroq, som ser det som en naturlig del af virksomhedens identitet.
Et samarbejde med blik for autenticitet
Amaroq Glamping ser tilbage på samarbejdet med SustainBusiness som både inspirerende og professionelt:
Vi havde nogle spændende workshop hvor vi også testede nogle ting af og fik set det fra deres synspunkter. Utrolige behagelige og professionelle mennesker. De forstod vores værdier om autencitet og forsøgte ikke at skubbe til dette for at få et udadtil pænere resultat.
