Branding og bæredygtighed med Heidi Hansen
Bliv klogere på
Hvordan kan man brande og reklamere for noget som helst, når vi bør minimere vores forbrug? Lyt med i dag når min gæst Heidi Hansen sætter fokus på branding og bæredygtighed.
Heidi Hansen underviser på SDU og er forfatter til bogen ”Branding, teori, modeller, analyse” – en fagbog der er skrevet til alle, som interesserer sig for branding, marketing og kommunikation. Når hun underviser, er hun ikke interesseret i at uddanne unge mennesker til at sælge endnu flere produkter, og derfor har hun et stærkt bæredygtighedsperspektiv med i sin undervisning.
Steffen Max Høgh mener, at branding og marketing står i stærk kontrast til ESG og bæredygtighed, og at man kan kalde dem hinandens modpoler, og det er Heidi Hansen enig i:
Jeg er interesseret i at gøre både unge mennesker og folk generelt opmærksomme på, hvad det betyder, når vi sælger produkter, når vi køber produkter og når vi opfordrer til merforbrug. Og jeg vil gerne skubbe på i en mere bæredygtig retning og gøre folk mere bevidste”, siger hun.
Vi taler også om, hvordan omstændighederne i verden, for eksempel klimaforandringerne, kommer til at påvirke brands. ”Det handler om, hvordan vi som modtagere afkoder budskaberne. Fordi vi skal jo som forbrugere netop holde brands ansvarlige. Hvis ikke vi gør det, kan de slippe afsted med at gøre ting, som fra et klimaperspektiv ikke er særlig ønskeligt. Men jo større bevidsthed, der kommer omkring klima og miljø, jo mere forventer vi også, at brands gør noget. Man kan sige, deres legitimitet kommer under pres, hvis de ikke gør noget”, fortsætter Heidi Hansen.
Lyt til en spændende samtale, hvor vi også kommer forbi ”positive og negative branddiskurser” og hvad det betyder, politisk branding, lobbyisme, sociale medier og influencerbranchen, som netop har været kritiseret for at brande usunde fødevarer mod børn. Og så diskuterer vi også, hvorvidt man som ”grønt marketingbureau” overhovedet kan tjene penge.